
Gwarancja środowiskowa
Co obejmuje gwarancja środowiskowa?
Gwarancja środowiskowa jest następstwem art. 48a ust. 1 Ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Dotyczy roszczeń związanych z rekultywacją i zagospodarowaniem terenów, na których prowadzona była działalność polegająca na zbieraniu lub przetwarzaniu odpadów. Roszczenia te obejmują:
Usunięcie odpadów i ich zagospodarowanie
Dotyczy to wszystkich odpadów zgromadzonych na terenie prowadzonej działalności.
Celem jest przywrócenie terenowi stanu zgodnego z obowiązującymi przepisami ochrony środowiska.
Usunięcie i naprawa szkód w środowisku
Obejmuje to szkody wyrządzone w środowisku przez działalność związaną z odpadami.
Obejmuje to m.in. oczyszczenie gleby i wód, a także przywrócenie bioróżnorodności.
Zapobieganie szkodom w środowisku
Obejmuje to działania zapobiegające wystąpieniu szkód środowiskowych w przyszłości.
Np. zabezpieczenie terenów przed zalaniem lub budowę instalacji do oczyszczania wód.

Dlaczego warto?
Posiadanie gwarancji środowiskowej daje Ci wiele korzyści:
- Spełnienie obowiązku prawnego
- Ochrona przed finansowymi konsekwencjami szkód
- Gwarancja bezpieczeństwa dla firmy
- Niższe koszty
Gwarancje środowiskowe zapewnia:
Jak kupić gwarancję środowiskową?
Krok 1: Pliki
Pobierz pliki znajdujące się poniżej, uzupełnij i prześlij na adres biuro@ocsrodowiskowe.pl.
Możesz również to zrobić przez formularz na stronie Kontakt.
Krok 2: Weryfikacja
Na podstawie przesłanych plików nasz zespół sprawdzi przesłane pliki w celu weryfikacji Twojej firmy.
Jeśli pojawią się jakieś pytania lub niejasności skontaktujemy się z Tobą.
Krok 3: Gwarancja
Po pozytywnej weryfikacji przygotujemy gwarancję środowiskową.
Wyślemy ją do ciebie mailem razem z poleceniem płatności. Płatność online.
FAQ
Kiedy potrzebna jest gwarancja środowiskowa?
Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osoba lub firma, która posiada odpady, ma obowiązek uzyskania odpowiednich zezwoleń. Te zezwolenia obejmują zgodę na zbieranie i/lub przetwarzanie odpadów oraz pozwolenie na wytwarzanie odpadów. Ponadto, posiadacz odpadów musi uzyskać pozwolenie zintegrowane, a także jest zobowiązany do ustanowienia zabezpieczenia roszczeń. Jedną z akceptowanych form zabezpieczenia roszczeń, zgodnie z przepisami, jest gwarancja ubezpieczeniowa. Ważne jest, aby wspomniane zezwolenia uwzględniały zarówno zbieranie, jak i przetwarzanie odpadów.
Jakie korzyści wynikają z gwarancji środowiskowej?
- Dzięki złożeniu gwarancji środowiskowej Klient nie musi „zamrażać” na kilka lat własnych środków na rachunku organu administracji państwowej/samorządowej.
- Udzielenie gwarancji jest potwierdzeniem dobrej kondycji finansowej Wnioskodawcy.
- Gwarancja ubezpieczeniowa w przeciwieństwie do gwarancji bankowej nie jest zobowiązaniem bilansowym.
- Gwarancja ubezpieczeniowa poza zapisami dotyczącymi formalnych warunków zgłoszenia roszczenia nie zawiera wyłączeń oraz warunków dodatkowych odpowiedzialności ubezpieczyciela.
Kto jest beneficjentem gwarancji środowiskowej?
Beneficjentami gwarancji środowiskowych mogą być urzędy marszałkowskie, starostowie oraz wojewodowie, którzy pełnia swoje obowiązki na obszarze prowadzonej przez Ciebie działalności.
Jak długo trwa gwarancja środowiskowa?
Okres trwania gwarancji jest określony w decyzji administracyjnej i trwa maksymalnie 2 lata.
Jak działa gwarancja środowiskowa?
Gwarancja środowiskowa zostaje aktywowana po otrzymaniu przez TUiR „WARTA” S.A. wezwania do zapłaty od Beneficjenta, które spełnia wszystkie formalne warunki określone w samej gwarancji.
W przeciwieństwie do ubezpieczenia odpowiedzialności za szkody w środowisku, gwarancja środowiskowa nie wymaga faktycznego wystąpienia szkody w środowisku, aby wypłacić kwotę należną Beneficjentowi. Dodatkowo, nie zawiera ona wyłączeń odpowiedzialności ani ograniczeń wypłaty, które mogą być związane np. z sytuacją finansową ubezpieczonego lub koniecznością braku możliwości samodzielnego przeprowadzenia działań zastępczych.
Gwarancja środowiskowa jest aktywowana nawet w przypadku, gdy organ ponosi koszty związane z podjęciem decyzji dotyczącej usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania, eliminacji odpadów i negatywnych skutków dla środowiska lub szkód wynikających z działalności objętej zezwoleniem lub pozwoleniem, a także usunięcia odpadów i ich właściwego zagospodarowania, włączając w to odpady powstałe w wyniku ewentualnej akcji gaśniczej.
Jaka jest kwota zabezpieczenia roszczeń w gwarancji środowiskowej?
Kwota wymaganego zabezpieczenia roszczeń obliczana jest przez organ administracji państwowej lub samorządowej, który decyduje o przyznaniu Klientowi zezwolenia lub pozwolenia.
Sposób obliczania tej kwoty jest precyzyjnie określony w obowiązującej Ustawie. Klient ma obowiązek wpłacenia zabezpieczenia roszczeń przed otrzymaniem zezwolenia lub pozwolenia, a konkretna kwota oraz jej forma są wskazywane w postanowieniu wydanym przez organ decydujący.

Gwarancja środowiskowa
Bezpieczny biznes i czyste środowisko
Skontaktuj się z nami
Potrzebujesz więcej informacji o gwarancji środowiskowej? Napisz do nas.
Możesz to zrobić przez formularz kontaktowy. Nie zapomnij opisać w czym możemy Ci pomóc. Nasz zespół niezwłocznie udzieli Ci niezbędnych informacji.